رئیس‌کل دادگستری استان از شناسایی متهمان پرونده152 جلدی قاچاق در هرمزگان خبر داد

حکم اعدام سرکرده‌های بین‌المللی قاچاق مواد مخدر



۷ سرکرده باند بین‌المللی مواد مخدر کشور در هرمزگان به اعدام و 58نفر نیز به حبس طولانی‌ مدت محکوم شدند.این افراد به صورت خانوادگی و در یکی از روستاهای اطراف بندرعباس فعالیت می‌کردند.
رئیس‌کل دادگستری هرمزگان در نشست خبری به مناسبات هفته قوه قضایی یکی از پرونده‌های مهم این دستگاه قضایی در استان را مربوط به باند خانوادگی قاچاق بین‌المللی مواد مخدر دانست که اعضای این باند از یک طایفه  و در یکی از روستاهای اطراف بندرعباس بودند و سالیانه حداقل  ۵۰۰ تن موادمخدر قاچاق می‌کردند. مجتبی قهرمانی با اشاره به اینکه در سال 98، متهمان این پرونده دستگیر شدند و پس از تحقیقات مقدماتی، پرونده دو سال قبل  به دادگاه فرستاده شد و رسیدگی در دادگاه حدود 2سال طول کشید، گفت: از این باند بیش از ۲ هزار تن مواد مخدر کشف شد که شناسایی بخشی از این مواد مخدر از طریق دفاتر ثبت‌شده مالی آن‌ها بود. وی این پرونده را 152 جلد و 31 هزار صفحه ذکر کرد و افزود: قاضی این پرونده فقط برای قرار نهایی مجرم بیش از  یک هزار و ۲۰۰ صفحه نوشته است. قهرمانی از ضبط و توقیف 86 ملک‌، ۱۱۸ دستگاه خودرو، 2 فروند لنج صیادی، 250 نفر شتر، 15کیلوگرم طلا و جواهرات از این باند خبر داد و ارزش اموال کشف‌شده را یک‌هزار و 500 میلیارد تومان عنوان کرد. وی اظهار داشت: برای 70 متهم این باند قاچاق مواد مخدر حکم صادر شد که 7نفر از آن‌ها به اعدام و 58نفر به حبس‌های طولانی محکوم شدند؛ دو نفر فوت و3 نفر تبرئه شدند. قهرمانی جمع حبس‌های طولانی‌مدت 58 نفر را 998 سال اعلام کرد. 
  

 ارسال حکم اعدام سرکردگان قاچاق مواد مخدر به دیوان عالی 

رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان به پرونده یک باند دیگر خانوادگی  قاچاق مواد مخدر دریکی از محلات بندرعباس اشاره کرد که از این باند  ۴۰ کیلوگرم طلا ، خانه و خودروهای  لوکس ، ۳۲ کیلوگرم هرویین کشف شد. قهرمانی گفت: در این رابطه حکم اعدام برای 10 نفر سرکرده این باند صادر که  برای فرجام‌خواهی به دیوان عالی کشور ارسال‌شده است.
  

دستگیری انتشاردهندگان  سؤالات آزمون وکالت در استان 

رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان در ادامه این نشست از دستگیری 2 نفر دراستان در ارتباط با انتشارسوالات آزمون وکالت خبر داد که پرونده این متهمان تحویل دستگاه قضایی  تهران شده است. قهرمانی در خصوص پرونده دستگیری 10 نفر از اعضا باند جعل مدارک و گواهی مهارت گفت: این باند اقدام به جعل  یک هزار و 850 مدرک تحصیلی کرده بودند که هم‌اکنون در حال تحمل حبس در زندان هستند. 
  

 صلح و سازش 56 هزار پرونده شورای حل اختلاف 

رئیس‌کل دادگستری هرمزگان از صلح و سازش 56 هزار فقره پرونده شورای حل اختلاف استان خبر داد و گفت: در طی یک سال گذشته  120هزار پرونده وارد شورای حل اختلاف استان شده است که از این تعداد 56 هزار فقره قابل صلح و سازش بودند که 25 هزار فقره منجر به سازش شدند. قهرمانی افزود: 448 نفر زندانی پرونده‌های شورای حل اختلاف آزاد شدند. وی یادآور شد:  33 پرونده قصاص در سال گذشته و 3 مورد نیز در امسال بخشیده شدند .
  

 عفو یک هزار و ۴ نفر زندانی

رئیس‌کل دادگستری استان از صدور عفو یک هزار و ۴ نفر زندانی در سال گذشته مطالبی عنوان کرد. قهرمانی گفت: سال گذشته به مناسبت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی هزار و ۸۰۰ زندانی در کشور مورد عفو قرار گرفتند که هزار و ۴ نفر مربوط به هرمزگان بود. وی ادامه داد: بیش از دو و سوم افراد مورد عفو کشور در استان هرمزگان بودند یعنی از هر ۵ نفر زندانی  یک نفر مشمول عفو شدند.
  

رفع تصرف یک هزار و 634 هکتار اراضی

قهرمانی  در ادامه به رفع تصرف یک هزار و 634 هکتار از اراضی ملی باارزش 5هزار و 900 میلیارد تومان اشاره کرد و اظهار داشت:در حوزه رفع تصرف از اراضی دولتی  ۳۹۳ پرونده تشکیل‌شده که با پرونده‌های قبلی که 473حکم صادرشده هزار و 634هکتار از اراضی رفع تصرف‌شده است.
  

 پرداخت 58هزار میلیارد ریالی به شهرداری‌ها و دهیاری و فرمانداری‌ها

رئیس دستگاه قضا در استان گفت:بر اساس آخرین گزارش‌ها از سوی اداره مالیاتی استان، 58هزار میلیارد ریال از محل «مالیات‌ها» در سال1402، به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، فرمانداری‌ها و مناطق عشایری  هرمزگان پرداخت شده است. 
قهرمانی بابیان اینکه در سال گذشته 107درصد وصول مالیات‌های استان نسبت به کشور محقق شده است افزود: در این مدت ۴۵ هزار و ۵۹۷ میلیارد ریال  از محل عوارض و ارزش افزوده به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها و همچنین امور عشایری پرداخت‌شده که  ۶۸ درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته است. وی واریز عوارض آلایندگی به حساب شهرداری بندرعباس را بیش از 13هزار میلیارد ریال اعلام کرد که این آمارنشان‌دهنده افزایش  68 درصدی نسبت به سال 1401 بوده است. قهرمانی اظهار داشت: با توجه به اینکه بر اساس قانون،  شرکت ها و بنگاه‌های آلاینده باید عوارض آلایندگی خود را به پرداخت کنند؛ در همین راستا سال گذشته با پیگیری دستگاه قضایی ۱۳ هزار و ۸۶۸ میلیارد و ۷۹۳ میلیون ریال به شهرداری بندرعباس پرداخت شد تا در جهت توسعه زیرساخت‌های خدمات شهری مورد استفاده قرار گیرد.رئیس کل دادگستری استان واریزی عوارض مالیات را به تفکیک ذکر کرد و ادامه داد:13هزار میلیارد ریال به شهرداری بندرعباس،12هزار میلیارد ریال به سایر شهرداری های  استان، 18 هزار میلیارد ریال به دهیاری‌ها ،۵۹۰  میلیارد ریال به فرمانداری‌ها ، ۱۷ میلیارد ریال به امور عشایر پرداخت‌شده است. قهرمانی جمع پرداختی به این دستگاه ها  در سال 1401 را ۲۷ هزار  میلیارد ریال عنوان کرد. وی سهم بخش  سلامت استان از این مالیات‌ها را  ۹ هزار و ۸۴۹  میلیارد ریال ، حوزه ورزش نیز یک هزار و ۴۸۷ میلیارد ریال  و شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری در استان ۳۵۱ میلیارد ریال خواند که پرداخت‌شده 
است.
وی واریز سهم توسعه ورزش مدارس و ورزش همگانی استان هرمزگان با همکاری دولت و دستگاه قضایی دانست که  طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، دولت موظف است ۲۷ درصد از کل ۹ درصد مالیات ارزش افزوده را از طرق ردیف‌های درآمدی و هزینه‌ای مربوطه به توسعه ورزش مدارس، ورزش همگانی، ورزش روستایی و عشایری، ورزش بانوان و زیرساخت‌های ورزش و جوانان اختصاص دهد.
قهرمانی  در خصوص استرداد مالیات عوارض ارزش افزوده به صادرکنندگان استان  نیز افزود: در راستای حمایت از سرمایه گذاری و اشتغال در سال گذشته مبلغ ۳۳ هزار میلیارد تومان به فعالان و تولید کنندگانی که به امر صادرات مبادرت داشته اند، استرداد شده است.
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان  این را هم افزود که اکثر شرکت‌های بزرگ،مالیات  خود را  در استان پرداخت می‌کنند. قهرمانی تصریح کرد: شرکت‌های چند استانی در هرمزگان هستند که مالیات‌های خود را در این استان  پرداخت نمی‌کنند مانند شرکت فلات قاره که این موضوع در دستور کار دادستان بندرعباس قرار گرفته است تا در این مورد تصمیماتی اخذ شود. قهرمانی به وصول بیش  از۷۰ میلیارد ریال مطالبه شرکت گاز با پیگیری  دادستانی بندرعباس نیز اشاره‌ای داشت.
  

 تصادفات مرگبار خودروهای سوخت قتل عمد  محسوب می شود

این مقام مسئول در رابطه با تصادف‌های مرگبار ناشی از خودروهای سوخت‌بر گفت: عمل این راننده‌های که شوتی در جاده‌های استان تردد دارند و باعث مرگ افراد بی‌گناه می‌شوند  مصداق «کار نوعاً کشنده» و منجر به قتل  محسوب می‌شود و به دادستان اعلام کرده‌ایم اگر پرونده‌هایی با این مصادیق باشد از باب «کار نوعاً کشنده» و از مصادیق قتل عمد پرونده را تشکیل دهد و پیگیری کند. قهرمانی به حساسیت موضوع  قاچاق سوخت به‌عنوان دغدغه اصلی مسئولان پرداخت و تصریح کرد: ما نیز روی این موضوع حساسیت ویژه‌ای داریم و هر برنامه‌ای که از طرف دادگستری یا شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و سایر نهادها بخواهد اجرا شود باید حتی یک شهروند قانون‌مدار دچار زحمت معطلی در صف‌ها نشود. وی اظهار داشت : به همین دلیل با دستور دادستان تعدادی کارت آزاد به جایگاه‌ها جهت خلوت شدن صف‌های بنزین در روزهای پایانی ماه اضافه شد.
  

 اهدا 200 برگ سند املاک رفسنجان 

رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان   بابیان اینکه طی یک سال اخیر بابیان اینکه ۵۰ برگ سند املاک رفسنجان در روز سفر ریاست قوه قضائیه به استان به مردم اهدا شد، اظهار کرد: ۲۰۰ برگ هم همکاران قول دادند که به هفته قوه قضائیه افزایش یابد یا طی روزهای آینده تقدیم مردم خواهد شد.وی از بلا تصدی  ۴۴ درصد پست‌های اداری و۴۰ درصد پست قضایی سخن گفت و افزود: در حال حاضر  با کمبود ۶۶۰ کارمند و حدود 60 نفر قاضی روبرو هستیم. وی این را هم افزود:  در کمتر از ۱۵ ساعت به هر لایحه‌ای در استان ترتیب اثر داده می‌شود و در کشور رتبه یک را در این زمینه‌داریم.
گفتنی است در این نشست خبری که دادستان بندرعباس، رئیس سازمان ثبت املاک و اسناد استان، رئیس سازمان بازرسی حضور داشتند .
  

 تشکیل  شورای پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در رابطه با انتخابات پیش روی گفت: در حوزه انتخابات نیز شورای پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی تشکیل و ۲۰ مصوبه در راستای مصوبات شورای مرکز، به استان ابلاغ شده است./ اسم متهم مستعار است
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها